Wibloc : Nieuw wapen tegen inrijdend verkeer...
WIBLOC “ Wij blokkeren “
Betonproducten :
Sedert 1924 actief in de bouw als aannemers en betonfabrikant, zijn wij zo vrij U ons nieuwste product voor te stellen.
Iedereen onder ons kent de meedogenloze aanvallen op onze medemensen die gebeuren met zware vrachtwagens, steeds gepaard gaand met verschillende overledenen en zwaar gekwetsten, vaak voor de rest van hun leven. Evenementen en organisatoren, alle groepen van mensen die instaan voor ieders veiligheid zijn begaan met de bezorgdheid.
Gelukkig wordt door alle instanties die “ veiligheid “ aangaat, gereageerd om dit fenomeen proberen uit te sluiten. In veel gevallen worden betonblokken van 1 à 2 ton gebruikt, om het door- of inrijden van zwaar vervoer tegen te gaan. Met bijna 100 jaar ervaring in beton en transport, weten wij maar al te best dat los geplaatste betonblokken, reeds met een aangepaste terreinwagen, weg te duwen zijn…
We zochten en vonden een gepaste oplossing. Graag stellen wij de voordelen van de nieuwe specifiek ontworpen betonblok “ Wibloc “ aan U voor.
Het profiel van elke blok, van het systeem, is zodanig geconcipieerd dat alle in rij geplaatste blokken mekaar helpen om een gebeurlijke impact te doorstaan.
De afmetingen zijn 216 cm L x 78 cm B x 70 cm H. De blokken worden als een puzzel met elkaar verbonden. Elk element weegt 1.720 kg en de afgelegde afstand as-as bedraagt 165 cm.
Om bv. een straat van 10 m af te sluiten heb je 5 stuks nodig. Klik voor voorbeelden.
Bij een inbeuk door en zware vrachtwagen komen alle blokken onder spanning. De tolerantie, die de plaatsing vraagt, is de enige speling waardoor de “ ketting “ wordt aangespannen. Een lus van een paar meter, daarmee stopt het. Het is onmogelijk om meer dan 10 ton blokken mee te slepen… het gewicht van slechts 5 blokken als voorbeeld. Ook andere voordelen van de WIbloc worden hier nog eens op een rijtje gezet :
1. 1.720 kg wegende blok lijkt zwaar, maar massa of gewicht is wél een must in elk geval.
Toch is dit een courant gewicht voor een lichte heftruck of kleinere vrachtwagen, vaak eigendom van een gemeente- of stadsdienst.
2. Het unieke koppelsysteem maakt een ketting van de blokken met slecht 1 laag !
Er hoeft geen tweede of derde laag blokken bovenop om stijfheid in de muur te krijgen.
Een zware korfwapening vangt de zijdelingse spanningen op.
3. Met de Wibloc hoeven we dus geen hoge betonnen muur te maken
die niet uitnodigend is voor eender welk evenement. Daarentegen
bestaat wel de mogelijkheid om met het
systeem een muur te maken van bvb. 2,10 m hoog.
4. Onze 70 cm hoge muur is ook geen obstakel voor eventueel
vluchtende mensen bij bvb. een ontploffing, brand, zwaar onweer…
paniek, iedereen raakt hier makkelijk overheen.
Er bestaat ook een paniekdoorgang voor voetgangers.
5. Onderaan de blok is een uitsparing van 80 cm breed over de
volledige dikte van de blok. Deze uitsparing heeft een paar functies :
6. Uiteraard is ook gedacht aan toegankelijkheid voor hulpdiensten. Een hek, vervaardigd uit vierkante en ronde buis van grote diameter passen zich in een handomdraai aan om een opening tussen 3 à 3,5 meter te bieden voor ambulance of brandweer. Het systeem 'klikt' op dezelfde manier in mekaar dan de blokken zelf.
7. De plaatsing van de blokken kan eveneens gebeuren met een mechanische eenvoudige blikkenklem, met riemen of met kettingen.
8. Ook aan transport is gedacht.
Met deze beschrijving hoop ik een duidelijk beeld te hebben geschetst van een nieuw product dat specifiek ontworpen werd om een spijtig fenomeen uit de 21ste eeuw te bestrijden...